Programa_Veiklus_Jaunimas_SemmeFilmas yra vienas iš programos “Veiklus jaunimas” finansuojamų jaunimo projektų. Gavome visą sumą, kurios prašėme, ir ji padengs dalį projekto išlaidų. Todėl tikimės ir toliau sulaukti Jūsų palaikymo, kritikos, patarimų – tai veikia kaip pats geriausias vėjas judėti pirmyn!

unnamed

„Semme” (Prūsiškai „žemė”) – tai pilnametražis dokumentinis filmas apie Lietuvos etnokultūrą. Filmas apima žygių, tikėjimo ir tautodailės temas, kurios atskleidžiamos per tris asmenybes, paskyrusias visą savo gyvenimą tradicijų puoselėjimui. Filmo veikėjai – aktyvūs šių idėjų skleidėjai, tautinio atgimimo judėjimo pradininkai: krivis Jonas Trinkūnas, geografas Tadas Šidiškis ir tautodailininkas Algirdas Verseckas. Apie jų veiklą, etnokultūros tradicijas filme kalbės istorikai, etnografai, antropologai, tautodailininkai. Dokumentinio filmo premjera planuojama 2014 metų pavasarį. Filmą kuria, jauna, profesionali kūrybinė komanda. Parama reikalinga kelionėms, įrangos nuomai bei filmo leidybai. Maloniai kviečiane jus prisidėti prie filmo kūrimo. Jūsų pagalba mums yra labai svarbi ir prasminga!


Jonas Trinkūnas (nuotr. Goodlife Photography) Etnologas. Vilniuje baigė filologijos studijas. Vėliau,  ten pat, filologijos fakultete, dėstė studentams. 1969 m. įkūrė Vilniaus universiteto kraštotyros sąjūdį „Romuva”. Aktyviai dalyvo folkloro ansamblio „Kūlgrinda” veikloje. Parašė ne vieną knygą etnologijos ir Lietuvių pasaulėjautos temomis, paskelbė straipsnių lietuvių ir prancūzų spaudoje. Yra apdovanotas Jono Basanavičiaus premija už etninės kultūros tradicijų puoselėjimą, tyrinėjimą bei kūrybinę ir mokslinę etninės kultūros veiklą. Ištrauka iš pokalbio su Jonu Trinkūnu: Aš įsitikinęs, kad mūsų ta senoji tradicija, toje tradicijoje yra pagrindinės idėjos, pagrindiniai teiginiai yra tarsi amžini. Joms nepritaikysi, kad tai seniena kad čia kažkoks aštuonioliktas amžius, kad ateityje keisis, aš taip tikrai negalvoju, o kodėl? Todėl, kad mūsų ta tradicija, ta baltiškoji, yra kaip kartais aš pasakau – kosminė, ten saulė, mėnuo, žvaigždės, žemė, medžiai, paukščiai gyvi. Tai yra tos būtybės pasaulio, kurios tarsi amžinai gyvuotų. aš žinau, kad ir paukščiai ir medžiai vystėsi per tūkstantmečius, bet esmė jų yra stabilumas,
pastovumas. Todėl mano supratimas apie tradiciją ir yra stabilumas.
Tadas Šidiškis (nuotr. Vaiva Strikaitytė) Kartografas. Besimokydamas Vilniaus universitete pradėjo vadovauti žygeivių sąjūdžiui. 1966 m. įkūrė žygeivių klubą „Gabija“ ir iki dabar keliauja su studentais po Lietuvą. Jis yra aprašęs 300 piliakalnių, pilkapių ir leidžia knygas apie archeologinius mitologinius paminklus. Dalyvauja Romuvos bei „Kūlgrindos“ ansamblio veikloje. Ištrauka iš pokalbio su Tadu Šidiškiu: mes atėjom į vieną tokią paslaptingą vietą, prie mitologinės akmenų sienelės, . Ir šita sienelė labai senų laikų. Du žmonės, sakysim, ekstrasensai, bet visai skirtingu laiku ir skirtingais keliais čia atvykę nustatė tą pačią datą 6 tūkst. m. prieš. Palestronomo Jono Vaiškūno nuomone kažką panašaus yra matęs Airijoje, Škotijoje. Jo nuomonė yra tokia, kad šita sienelė skiria gyvųjų ir mirusiųjų pasaulį. Va čia, kur pagal jį, mirusiųjų pasaulis yra šešios akmenų krūsnys arba pilkapiai. O čia yra gyvųjų pasaulis.

Algirdas Verseckas (nuotr. Ugnius Naudžius) Tautodailininkas. Pagal senąsias tradicijas kuria medžio skulptūras, medines skrynias. Dažnai kviečiamas dalyvauti viduramžių ir istorinių laikotarpių atkūrimo renginiuose, kuriuose pristato gamybos procesą. Pritaiko senųjų amatų kūrimo būdus šiandieninėje tautodailėje, dalį dirbinių tekina su IX a. rekonstruotomis staklėmis, atsisakydamas šiuolaikinių prietaisų. Ištrauka iš pokalbio su Algirdu Versecku: Tai va būtent skrynia, ji turi visa tai, tęstinumą. Skrynia yra ir šeima, ir kraštas, ir kalba. Ir pratęsimas ir gyvybė. Ne tik todėl kad gyvybės medis, kam ji būdavo daroma, tai yra šeima. Mes esame iš šeimos. Ne iš kažkur, neklonuoti. Kai būsime klonuojami gal minzorėliuose tapomos pinavijom, tulpėm, o dabar kol kas tapoma skrynia. Lai taip būna. Vis tiek užsifiksuoja tai kas yra, iš kur esu kilęs. Žmogus bando tai išnaikinti, pats sau, visokiausiais būdais, žiūrėdamas ką jam įsiūlo naują produktą. Abejingai niekas negali praeitį pro skrynią. Filme taip pat kalbinsime šiuos žmones: